Mahu jadi apa bila dewasa nanti?

hye readers .Hari nie ebby mao ceta2 biasa jak . kenapa? sbb ebby xda ceta mao share. hehe . k, cam yang ebby post kt title tue. mahu jadi apa bila dewasa nant? hehe.
masa sekolah rendah dulu, mesti guru2 akan tnya murid2 nya. nanti dewasa mao jadi apa or cita2 bila dah dewasa. ada yang jawab mao jadi guru, jururawat, doktor, bomba dan sebagainya. tapi bila umor meningkat remaja , cita2 yang diinginkan semasa sekolah rendah berubah. kerana masa akan berubah . murid2 mula berlumba untuk mendapat markah yang bagus. sapa yang pat markah yang bagus, masa depannya akan terjamin. oleh itu, guru2 dan ibubapa berusaha tuk pelajar itu berjaya. menghantar meka pegi tuisyen. awal2 pagi bangun awal tuk blejar bla ujian tiba. ibubapa harus lah memberi semangat kepada anak2 mereka. manakala para guru perlulah memberi motivasi kepada peljar dan membimbing mereka di sekolah . bantulah mereka yang lemah agar meka pat buat yang lebih baik semasa ujian lak.

ibubapa tidak boleh memaksa anak2 meka belajar . perlu ada rehat tuk meka. para guru jugak perlu berbuat begitu. kerana jika mereka tidak da rehat. peljar2 tersebut akn mengalami tekanan dan boleh menyebabkan jatuh sakit jugak .pernah dengar pasal para pelajar di jepun banyak yang bunuh diri disebabkan markah ujian tidak berapa bgus. sebagai ibubapa, haruslah memantau anak2 meka. bimbinglah anak2 agar tidak melakukan benda yang x sepatutnya. perlu beri semangat jika anak2 gagal dalam ujian. jgn memaki atau marah meka gan perkataan kasar. ibubapa perlulah bantu anak2 meka dengan memberi semangat. guru jugak perlulah bantu anak2 sperti .

semua kita pernah bercita2 tuk menjadi seorang yang berjaya . kita mao membuat kedua ibubapa kita bangga dengan pencapaian kita.janganlah berputus asa bila anak2 dlm kegagalan . bantulah meka dan beri meka semangat.

sekian.order: 0 !impor
(。◕‿◕。) Enjoy read my blog.Follow me k?(。◕‿◕。)

No comments:

COPYRIGHT @ AMOII EBBY2012